Julstämning!

Jo, jag tycker att det känns att det lackar mot jul, trots avsaknaden av vita flingor i luften. Den bekanta julstressen är i alla fall ständigt överhängande. Min mentala Filofax är fullspäckad. Vem skulle ha matsäck? Utvecklingssamtal? Drop in-fika? Läxor? Säsongsavslutning? Insamlingspeng till fröken? Skridskor? Lucia? Och NÄR? Om jag är dålig på att höra av mig till nära och kära i vanliga fall tror väl folk att jag dött nu. Kan inte mamma leta sig in på Facebook? Det har jag ju tid med! ;o)

Axels mysiga lilla skola känns som en relik. Hur många skolor firar lucia mellan 18-20 på kvällen den 13:e, och har dresscode? Detta år får dock även de barn som _inte_ spelar fiol deltaga i luciatåget. Kan ni tänka er!? "Igår hade vi en ordentlig genomgång av Luciakonserten, dvs. hur alla skulle gå, stå och agera. Alla de barn i tvåan som spelar fiol ska vara klädda i "finkläder" med något rött. Det tre av oss som ej spelar fiol, får vara med i Luciatåget och klä sig valfritt som: tärna, stjärngosse eller tomte." Hm, avdelningen med röda finkläder i garderoben är inte överdrivet stor kan jag avslöja... Funkar tryck med kinesiska drakar tro?

Men det är lite det som är charmen och skälet till att vi valde just den skolan. Nu till första advent var det som alltid fackeltåg till Sollentuna Kyrka, med efterföljande adventsstund. Eftersom det är klass två som läser adventsverser i kyrkan varje år, går de först i tåget, och i år var det alltså Axels klass med respektive familjer som fick äran. Måste säga att det är otroligt mäktigt att tåga upp mot kyrkan och höra klockorna ringa. Kunde inte låta bli att fundera på hur många fackeltåg som gått till den platsen före gatlyktornas tid genom århundradena, eller till och med årtusendena (nåja, årtusendet i alla fall)?

image98

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback