Lite mer Mmm.... i livet.

Jag brukar inte gå på nya kampanjer i affären. Jag brukar inte lockas av skyltar som skriker att det blir billigare om jag köper två eller tre. Jag brukar inte låta barnen tjata till sig godsaker direkt i butiken. Brukar inte köpa nya kaviarsorten eller kexchokladen bara för att den är ny. Men jag tänkte faktiskt att vi skulle testa nya Marabou mjölkchokladcookies tills jag kom till affären och insåg att de kostar trettio kronor för åtta stycken. Inte ens två var. Nepp. Då bakar jag hellre egna.

Sagt och gjort, Signe och jag vispade rumsvarmt smör, farinsocker, strösocker och två ägg. Rörde ner vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i smörkrämen till en deg. Hackade en 200 grams mjölkchokladkaka av ovannämnda fabrikat och blandade i. Sen klickade Signe ut skedar av kakdeg på två plåtar. Vi gjorde 25 stycken stora som min handflata.

Det vill säga, en 200 grams chokladkaka räcker till 40 kakor av den storlek som ligger i de färgglada påsarna på Coop. Och vad är köpta kakor mot hembakade? :)





Söderbergmans chocolate chip cookies:

175 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
ca 200–250 g Marabou mjölkchoklad

*
Värm ugnen till 175 grader.
* Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst. Vispa i äggen.
* Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Hacka chokladen grovt och rör ner även den.
* Blanda till en deg.
* Låt gärna degen stå i kylskåpet över natten.
* Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper.
* Grädda i ca 10 minuter.
* Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna helt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback