Gott!

Signe och jag fick för oss att gå ut på tramp och testa vår svamplycka. Jag brukar gå bort till "Mulleskogen" där Axel höll till med sitt dagis på den gamla goda tiden då det fungerade som det skulle på Lantgården. Tycker det känns som ett perfekt svampställe, men varje år verkar det som om vi kommer för sent. Vi brukar få nöja oss med några soppar som vi tar hem på vinst och förlust och sen kollar upp innan vi äter. Har nämligen för mig att det inte finns några giftiga eller oätliga soppar.

Men nu var vi visst ute i rättan tid. Först såg jag två gula kantareller, knappt synliga under mossan, och bara en bit bort hittade vi tillslut NIO Karl-Johan! Åtta ganska små och en stor. Weeeee! Det var så roligt för Signes skull också. Är man tre år och ska plocka svamp, ja, då är det liksom otänkbart att gå hem utan att ha hittat svamp. Typiskt att vi inte mötte en enda levande själ på vägen hem... ;o) Nu har jag och Signe smaskat i oss svampmackor för glatta livet. Nio Karl-Johan är ju grymt mycket för två personer, så jag har faktiskt sparat tre som vi ska låta resten av familjen smaka på imorgon. De hade ju den goda smaken att hålla sig på annan ort när vi grävde guld i skogen.



"Det händer ju aldrig mig!"

Kommentarer
Postat av: Faster Tine

Åh, vilka fina svampar ni hittade!! Helt underbart stora Karl-Johan. Vad duktiga ni är tycker jag.

Själv har jag lite svårt att hitta svamp, men tycker det är roligt. Kanske kan ta en svampdag och gå ut tillsammans!!?? Kramar till hela familjen

Postat av: Jenny

määäk Jag vill oxå plocka svamp i skogen. Den enda svampen jag annars plockar är kantareller på hötorget ;o)

2008-09-11 @ 20:46:25
URL: http://lilljempa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback