God Jul?

Eftersom jag är alldeles för snabb på att gräma mig över det som inte blev som det var tänkt är detta blogginlägg kraftigt försenat. Det skulle kunna bli hur gnälligt som helst, då Kung Bore, Fru Frost och Jultomten även tog med sig Influensan, Kusin Vitamin och Iprenmannen hem till oss över jullovet. Men det vore fruktansvärt bortskämt av mig, för det var ändå så mycket som blev oväntat bra.

* Farmor och farfar jobbade hårt på att få oss att känna oss saknade. De ville inte hålla sig borta, trots överhängande smittorisk, utan kom sättandes med alla julklappar och ett lass julmat som räckte i flera dagar. De åkte och handlade åt oss varje dag och stoppade alltid ner något extra åt barnen i kassen. Vad skulle vi gjort utan er?

* Jag lyckades föreviga julen 2008 med några bilder mitt i huvudvärken! Barnens ansikten kanske inte alltid syns och så, men detta är inte rätt tillfälle att vara kräsen. ;o)

* Granen som farfar hugger åt oss varje år, verkar alltid extra fin just _det_ året. Men i år var den verkligen som hämtad ur en saga. Givetvis prydd med ståndsmässigt julpynt tillverkat av familjens yngsta medlemmar. Färdigköpt skäp får inte ens plats längre, har ni någon aning om hur många smällkarameller tre barn kan producera på tio år? Jag skulle inte vilja ha det på något annat vis.



* Barnen fick öppna alla sina julklappar på en gång när de vaknade. Varför dra ut på det hela när det ändå inte är någon som orkar dansa långdans, leka blindbock och knäcka nötter?






* Signe fick gå loss på finkläderna alldeles själv och mamman sa ingenting! Observera håret. Betänk att detta var _innan_ hon smetade in det med Hello Kittyläppglans tre gånger och klippte lugg på sig själv.



* Eftersom alla barnen blödde näsblod mer än vanligt i samband med influensan fick vi lära oss nya innovativa metoder att stoppa näsblod på. Den som i över en timme försökt stoppa näsblod på ett barn som blir mer och mer matt bara för att se en aldrig sinande ström pulsera ut ur näsborrarna och bilda pölar runt ögat för att sedan fortsätta ner på finskjortan och vidare till sängkläderna blir glad över sådana. Som att snyta sig och spreja nässprej! Detta bakvända men effektiva tips har betytt lika mycket för vår familj som när jag lärde mig att bota hicka med en sked lingonsylt. Skeptikern kan ju prova själv. Kom hit så bjuder jag på en käftsmäll och lite Nezeril. Bomullstussar får du ta med själv för våra är dessvärrre helt slut...



* Vi slapp ha dåligt samvete över att vi inte hade råd att hitta på vintriga aktiviteter med barnen på jullovet. Ingen orkade gå ut.

* Vi hann bli hyfsat bra på Guitar Hero.

* Vi fick tillfälle att krypa upp i soffan och se julens alla familjefilmer.

* Akvariumet! Vågar påstå att det var bästa julklappen. Vilken action. Jag trodde aldrig det skulle vara så roligt att vara matte åt små fiskar. Jag har alltid sett akvarium som rörliga tavlor, men de är ju buskul. Vi fick en intensivkurs då vi redan första veckan fick vara med om att starta upp vårt 200L akvarium från grunden, fylla på vatten, placera ut stenar och plantera växter, adoptera en räka, välja ut och köpa hem fiskar, upptäcka att vår Black Molly fått yngel dagen efter, se räkan ömsa skal, förundra oss över hur mycket bajs fiskar kan producera samt konstatera att doppvärmaren gått sönder och tvingas köpa ny. Jag har lätt spenderat mer tid framför akvariumet än framför tvn under jullovet. Ynglen har fått vara ifred, leva och frodas till vår stora lycka. Billigt med 198 kr för 12-15 Molly. I vårt akvarium finns även tio neontetror, en algätare och en räka, men vi kommer ha plats för mer än 40 fiskar om vill. Blir nog bra det där...





Kommentarer
Postat av: Annika

Det där lär ju vara en jul ni kommer att minnas i alla fall? =)

Måste säga att jag tycker att paketen var väldigt fina!!

Postat av: jossan

gullig blogg ;)

mycket näsblod men fina fiskar ;P

2009-02-13 @ 21:31:11
URL: http://joossefiiin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback