Tre generationer sjuåringar.

Jag och Signe har grävt lite i gamla skåp. Det började med att hon ville titta på mormors bokmärken från 40-talet och blev en lång minneskavalkad.

Mormors album är litet, har ljusblåa pärmar med röda blommor och är väldigt slitet. Bokmärkena är fastklistrade och går inte att ta loss eller byta. Fast man ser att mormor har försökt. :) Vissa motiv är precis likadana som de Signe har idag, med änglar och blommor i kärror, medan andra var nya för Signe med bleka färger och tysk text. De var de enda bokmärken som gick att få tag på i Finland under andra världskriget och ibland hade mormor inget lim utan fick fästa bokmärken i albumet med klibbig, kokt potatis. Signe älskar sådana historier!

Och där, längst inne i skåpet, bakom förlossningsjournalerna som gav oss tillfälle att än en gång konstatera att Axel kissade på min mage när han var någon minut gammal (Alltid lika roligt, tydligen!), låg en hög med kort från tiden innan barnen. Där fanns det här:



Mitt allra första skolfoto från första klass.

På fotot är jag precis lika gammal som Signe är nu, nästan sju år, och jag har inte tappat några mjölktänder än. Det har ingen av min barn gjort före sju års ålder. Signe väntar och väntar och två tänder är liiiiite lösa.

Jag minns att mamma hade glömt bort att det var skolfotografering och blev så besviken när bilderna kom. Hon skällde på mig sådär som mammor brukar göra för att dölja sina egna tillkortakommanden och tyckte att jag åtminstone hade kunnat borsta håret innan.

Jag tycker att det är ett av de bästa foton som någonsin tagits på mig som barn bara för att det är så autentiskt. Jag hade alltid tofsar och hårspännen i hår som inte längre såg prydligt ut efter en dags lek. Och polotröja. Minns att jag aldrig gillade den andra tröjan. Den är säkert köpt på Åhléns i Mörby centrum och jag hade en till ur samma kollektion som var lika ful med detaljer i fuskskinn. Allt var inte bättre förr.


Kommentarer
Postat av: Maria med två maj-05

Håller med dig att de bästa bilderna är de som är tagna direkt ur vardagen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback